De populariteit van photobooths is ongekend. De fotohokjes zijn aan een ware opmars begonnen en dat is niet voor niets. Waar we ze vroeger vooral tegenkwamen op bus- en treinstations, zijn ze tegenwoordig vooral een geweldige aanvulling tijdens evenementen. Van bruiloften en schoolfeesten tot aan zakelijke evenementen en bijeenkomsten. Maar waar komt de photobooth oorspronkelijk vandaan? Welke geschiedenis zit erachter en wat is de reden van de populariteit en opmars van photobooths? In deze blog lees je er alles over.

Oorsprong van het fotohokje of de photobooth

De photobooth werd in 1800 voor het eerst geïntroduceerd in Amerika. Natuurlijk nog niet in de gedaante zoals we de fotozuilen nu kennen. Diverse uitvinders hebben een poging gewaagd om de fotohokjes populair te maken. De kwaliteit van de prints en de snelheid waarmee de foto’s werden afgedrukt, was niet echt iets om over naar huis te schrijven.

Ruim 100 jaar later er opnieuw een poging gedaan om foto’s snel en automatisch te kunnen afdrukken. En met succes. Een kleine 6 maanden nadat het fotohokje voor het eerst in gebruik werd genomen, had het al meer dan 250.000 bezoekers ontvangen. Een reeks prints kostte toen 25 cent. Daar moest je dan wel 10 minuten geduld voor hebben.

De populariteit van de hokjes en de retro printjes nam rond het jaar 1960 nog verder toe toen kunstenaar Andy Warhol ze verwerkte in één van zijn kunstwerken. Het portret “Ethel Scull 36 Times” was een verzameling van photobooth prints in kenmerkende Warhol kleuren. Vanaf die tijd doken de hokjes steeds vaker op in het straatbeeld. Nog steeds zijn photo booths met een opmars bezig. Hoewel we ze nu vooral kennen als zuilen en mirrors.

Waarom zijn deze vintage prints nog steeds zo populair?

Omdat ze gewoonweg een geweldig aanvulling zijn op allerlei soorten feesten en evenementen. Niet alleen om de tastbare herinnering die direct beschikbaar is, maar ook omdat poseren voor een zuil of photobooth spiegel gewoon heel leuk is om te doen. Alleen, met collega’s, vrienden of familie. Photo booths zijn ook in opmars omdat ze zorgen voor die heerlijke authentieke en retro sfeer. Dat terwijl je wél kunt genieten van de techniek van nu.

Dat betekent foto’s van hoge kwaliteit die razendsnel worden geprint. Een fotohokje, zuil of magic mirror kan geplaatst worden binnen elk decor. De plaatjes kunnen zelfs op een gepersonaliseerde print worden gedrukt. Een leuk idee voor op een bruiloft, maar natuurlijk ook op examenfeesten, schoolgala’s, bedrijfsfeesten of zakelijke evenementen. Een fotohokje zorgt voor een gezellige sfeer tijdens elk moment. Daarnaast vormen de prints natuurlijk ook een leuke herinnering. Die populariteit en opmars begrijpen we dus wel!

Een mirror booth of fotozuil huren voor jouw evenement?

Natuurlijk wil jij weten waarom deze booths nog steeds toenemen in populariteit. Zelf een fotohokje huren is dan een prima idee. Bijvoorbeeld in de vorm van een magic mirror met touchscreen, of een retro zuil die perfect past in het decor van jouw bruiloft. Welke keuze jij ook maakt, met photobooths houd je de herinnering aan een mooi moment levend.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *